HOME O MNĚ KOLO ELEKTRONIKA RODINA FOTOGALERIE ODKAZY NOVINKY STÁHNOUT NAPIŠTE MI HLEDAT
  Elektronika  
   

Solární elektrárna

Úvodem:

Máme chatu na místě, kde lišky dávají dobrou noc, která stojí na moc hezkém místě, zatím nezkaženém civilizací. Není zde silová elektřina, která by takové místo dehonestovala televizemi, cirkulárkami a jinými výdobytky moderní doby. Má to však i své nevýhody. Vícedenní pobyt v létě se neobejde bez potravin, které se bez chladničky kazí. Kousek od chaty teče řeka, jejíž průtok je slabý na nabíjení baterií a také velmi nevyzpytatelný, i když je regulován nedalekou přehradou. Do úvahy přišel i benzínový agregát, který by nabízel daleko větší výkon, ale s plánem nepřetržitě napájet chladničku i během naší nepřítomnosti, jsme tuto možnost zavrhli. Navíc zápach benzínu v chatě a neustálý hluk by nás jistě obtěžoval. Zprvu jsme autochladničku napájeli z autobaterie, ale po té, co auto nešlo nastartovat, tak jsme se konečně rozhodli pro realizaci tohoto projektu – solární elektrárna. Náklady jsou sice poměrně vysoké, ale ty samé peníze bychom dali energetickým závodům za pronájem jističe během dvou až tří let, tedy pokud by tu byla zavedená silová elektřina. Solární energie je tichá bez zápachu, hluku, kdykoli k dispozici a kromě vstupních nákladů je zadarmo. Potíž ovšem je, že trh nenabízí komplexní řešení, a tak je třeba občas improvizovat.

Solární systém se skládá z následujících bloků: solární panely, solární regulátor a baterie.

Běžné fotovoltaické panely mají nominální napětí závislé na volbě výkonu, protože proud článku je pro danou technologii přibližně stejný. Lze je skládat do série nebo paralelně a při použití regulátoru MPPT je možné mít napětí až 150V na vstupu, i když se bude nabíjet jen 12V akumulátor. Výkon panelů se udává v jednotkách Watt peak (Wp). Wp je jednotkou maximálního výkonu fotovoltaického panelu za ideálních podmínek (silné slunce, správný sklon a orientace panelu). V podstatě se jedná o nejvyšší výkon dodávaný solárním panelem nebo systémem solárních panelů za běžného bezoblačného letního dne. Solární panely jsou monokrystalické nebo polykrystalické, které jsou rozšířenější. Monokrystalický solární článek má tvar černého osmiúhelníku, polykrystalický článek je zbarven modře ve tvaru čtverce.

Solární regulátor je vlastně inteligentní nabíječka akumulátoru, která je napájena ze solárního panelu. Rozlišujeme regulátory s technologií PWM nebo MPPT. Klasický PWM regulátor není příliš velkou účinnost, protože při poklesu napětí z panelu pod hodnotu svorkového napětí akumulátoru jej přestane dobíjet. Proto je lépe volit regulátor MPPT, který obsahuje DC-DC měnič, který napětí z panelu transformuje tak, aby i při nižší intenzitě světla dobíjel a má účinnost kolem 95%. Solární regulátory mohou být vybaveny displejem, který zobrazuje řadu užitečných hodnot, jako je napětí a proud ze solárního panelu, nebo odebíraný proud z baterie.
Výstupní napětí z regulátoru neboli palubní napětí, může mít hodnotu násobku napětí baterie při použití více baterií, nebo i 230V při použití invertoru neboli měniče. Více baterií, zapojených v sérii (běžně 24V) má výhodu v tom, že pro výkonnější spotřebiče lze použít vodiče s menším průřezem, než u systému s jednou baterií. Řešení je však nákladnější a vyžaduje další součást – balancer baterií, aby nedocházelo k přílišnému vybíjení nebo naopak přebíjení jedné z nich. Měnič napětí na 230V komplikuje celý systém a kvalitní měniče s čistou sinusovkou a dostatečným výkonem jsou příliš drahé. Další úskalí v našem případě je prostor kam takový měnič nainstalovat, na chatě je pouze nadměrně vlhký sklep. Navíc by byla nutná kabeláž pro nízké napětí, nehořlavé podložky, zásuvky, vypínače. S malým napětím se snáze pracuje, je bezpečné a proto jsme zvolili palubní napětí 12V. I naše spotřebiče si s tímto napětím bez problémů poradí (chladnička do auta a nabíječka pro počítače).

Protože se jedná o stejnosměrný systém s poměrně velkými proudy, je nutné použití kabelů s dostatečným průřezem a svorkované spoje. Spotřebiče (ale i měniče) se nenapájí přímo ze solárního panelu, ale z akumulátoru nebo výstupu solárního regulátoru. Běžný akumulátor pro spouštění automobilu se nehodí, neboť jej nelze vybít pod 80% své nominální kapacity, neboť by se poškodil. A tak se používají trakční akumulátory, které dovolí vybití až na 50% své kapacity.
Pokud slunce svítí, je elektřiny nadbytek, ale za deště nebo zamračeného počasí již elektřina nestačí a je s ní třeba šetřit.

• Nabíjení velkých spotřebičů provádíme za dne a pokud možno za slunného počasí
• Pokud je více dní bez slunce, je třeba omezit spotřebu a ponechat zapnutou jen chladničku
• Průběžně kontrolovat ovládací panel a hlídat, aby napětí baterie nekleslo pod 12V

Technické údaje:

Instalovaný výkon panelu

1x 260Wp, polykrystalický (lze použít až 2 panely)

Palubní napětí

12V

Akumulátor

12V / 200Ah, gelový

Odhad denního výkonu (květen – září)

600 až 1000Wh, dle počasí

Elektrické zásuvky

3x autozásuvka (maximální proud celkem 20A)

2x USB port pro nabíjení mobilních zařízení (max. 2A)

Osvětlení:

až 6 okruhů pro LED světla, s úhrnným proudem do 6A

Maximální odebíraný výkon

200W ze zásuvek, přímo z baterie i více

Rozpočet

cca 33000Kč

Odhadovaná životnost

15 let

Datum realizace

září 2015

Popis dílčích komponent:

Baterie

Autobaterie – určené pro startování motorů, nejsou však navržené pro hluboké vybití – mají velký počet tenkých elektrod kvůli co největší ploše a tím co největšímu proudu, ale hlubokým vybitím mohou být snadno poškozeny. Opakované hluboké vybití způsobí ztrátu kapacity.
AGM – elektrolyt zasáknutý ve skelném rouně, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení - nedolévá se destilovaná voda
GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení, nelze ani dolít destilovaná voda. Gelové baterie mají delší cyklickou životnost přibližně o 25%, ale o trochu méně kapacity (cca 15%) než baterie AGM ve stejných rozměrech (gel zabírá více místa uvnitř baterie). Hlavní výhodou solárních gelových akumulátorů je však rozsah provozních teplot, který umožňuje nabíjení od -20°C kdežto AGM baterie není dobré nabíjet pod bodem mrazu.

Kapacita baterie je významně závislá na teplotě, maximálních hodnot dosahuje kolem 30°C, ale kolem 0°C je kapacita na ¾. Při -15° může být kapacita baterie poloviční! Gelové baterie jsou na to výrazně lépe než baterie se zalitými elektrodami.

Počet nabíjecích cyklů baterie je silně závislý na mezním vybíjení. Pokud bude baterie zcela vybita, zkrátí to výrazně její životnost. Každá baterie má mezní napětí, pod které nesmí být vybita. Pro autobaterie platí cca 11,6V. Ale pozor toto mezní napětí je silně závislé na velikosti proudu, který je z baterie odebírán! Výrobce FG Forte uvádí 1,8 až 1,6V / článek, tj. 10,8 až 9,6V.

Baterie pro cyklické použití využívají pro nabíjení metodu stálého napětí s omezeným proudem. Při teplotě 20-25°C má nabíjecí napětí gelové baterie dosahovat 2,40V na článek; úvodní nabíjecí proud nemá být vyšší než 0,2C (20A) a k plnému nabití baterie dojde za cca. 24 hodin. Pokud hodnota nabíjecího proudu zůstane v závěrečné fázi nabíjení nezměněná po 3 hodiny, znamená to, že je baterie plně nabitá. Míra vybíjení i koncové napětí se liší. Při vyšším vybíjecím proudu je nižší koncové napětí, a naopak, při nižším vybíjecím proudu je vyšší koncové napětí. Běžně je koncové napětí baterie nastaveno na 1,8 – 1,6V/čl. Vybitá kapacita je nižší při vyšším vybíjecím proudu.

Dělení baterií dle kvality a ceny:

Kategorie A, základní trakční baterie s nejkratší dobou životnosti
technologie baterií: zesílená mřížka desek, baterie zaplavená tekutým (kapalným) elektrolytem (WET), bezúdržbové nebo nízkoúdržbové provedení

modelové řady baterií: Varta Professional Dual Purpose (duální), Exide Dual (duální), Banner Energy Bull, Exide Equipment

Popis využití: Tyto baterie jsou vhodné především pro volný čas, tzv. hobby využití v sezónním období, pro víkendový provoz a nepravidelné zatěžování; pro aplikace, kdy bude provedeno maximálně 40-50 cyklů ročně při zbytkové kapacitě 40 %. Například pro napájení spotřebičů v karavanech, napájení elektromotorů na člunech, lodní systémy, ostrovní systémy na víkendových rekreačních objektech atd.

Kategorie B, trakční baterie pro náročnější aplikace, časté využití
technologie baterií: bezúdržbové baterie AGM nebo GEL

modelové řady baterií: Goowei GEL, CSB řada EVX AGM, Varta Professional Deep Cycle AGM (duální), Exide DUAL AGM (duální), Optima Yellow Top AGM (duální), Optima Blue Top AGM (duální)

popis využití: Životnost cca 2 - 3x vyšší oproti kategorii A, aplikace o 60 - 150 cyklech ročně při vybití na zbytkovou kapacitu 30%, baterie vhodné pro karavany - obytné vozy; napájení elektromotorů v člunech, golfových vozících, elektrokolech, dětských autíčkách; pro ostrovní systémy na víkendových rekreačních objektech, lodní systémy, vozy Offroad atd. Výhodou je zde delší životnost, odolnost proti otřesům, lepší odolnost proti hlubokému vybíjení, naprosto minimální plynování (baterie může být v karavanech umístěna i v prostorech pro spaní), baterie může být provozována i v poloze na bok.

Kategorie C, trakční baterie pro nejnáročnější aplikace, tzv. průmyslové trakční baterie
technologie baterií: GEL – elektrolyt zasáknutý v tixotropním gelu, masivní zesílená mřížka desek, bezúdržbové provedení, WET – tekutý (kapalný) elektrolyt, masivní zesílená mřížka nebo pancéřované trubkové elektrody, jde o údržbové baterie, nutné průběžné doplňování destilované vody.

modelové řady baterií: Exide Equipment (GEL), Sonnenschein (GEL), Banner Dry Bull (GEL), Banner PzS (WET), Banner PzB (WET), Banner PzV (GEL), Banner PzVB (GEL), Banner PzF (WET), Trojan (WET)

popis využití: Průmyslové trakční baterie pro náročné aplikace, každodenní zatěžování, hluboké vybíjení, jsou využívány zejména pro vysokozdvižné vozíky, mycí stroje, vysokozdvižné plošiny, invalidní vozíky, ostrovní systémy pro rodinné domy, velké lodní systémy, záložní systémy pro velké podniky – nemocnice, atd. V kategorii olověných baterií jde o nejvýkonnější baterie s nejdelší životností, u některých modelových řad je uváděná životnost až 1400 cyklů při vybíjení do hloubky až 80 % (D.O.D.)

Jako jeden cyklus akumulátoru se označuje jedno vybití a nabití (obvykle ze 100% na 20% a znovu na 100%). Při hodnocení vhodnosti akumulátoru musíme být opatrní. Výrobce může inzerovat, že životnost je například 8 let, ale drobným písmem uvede, že to platí při hloubce vybíjení 10-20%. Jinými slovy ze 100Ah akumulátoru smíte vybít maximálně 20Ah a pak musí následovat opět dobití na plnou kapacitu. Při tak lehkém vybíjení je pravděpodobně možné dosáhnout inzerované životnosti. Tento způsob provozu je ale velmi vzdálen reálnému. Počet cyklů, hloubka vybíjení a životnost akumulátoru jsou propojené veličiny. Je-li akumulátor každý den vybíjen z 50%, vydrží déle, než když je vybíjen z 80%. Když bude hloubka vybíjení vysoká, například 90%, nemusí olověná baterie vydržet ani 2 roky. Z těchto zkušeností jasně vyplývá, že pokud bych chtěl použít olověné akumulátory, musel bych plánovanou kapacitu navýšit minimálně 4x, abych zajistil průměrnou hloubku vybití cca 25%, v takovém případě by akumulátor mohl vydržet i 2000 cyklů = 5+ let každodenního provozu. Z nákupní ceny 2350,- Kč za 45Ah je ale rázem 4x 2350 = 9400,- Kč. A nelze přehlédnout ani hmotnost takové hromady olova, odhadem 60kg. Pozor tedy na elektrické měniče, vyžadují velký proud, a baterie musí být řádně naddimenzovány.

Řešení s novým typem akumulátorů LiFePo (Winstonův článek):
Uvažoval jsem o použití nových technologií, které používají některé elektromobily a odprostit se od zažité klasiky olověných baterií. Při úvahách jsem narazil na řadu úskalí, které by měly vliv na celkovou životnost solární elektrárny.

Vlastnosti LiFe:

• Balanční moduly zapojené přímo na jednotlivé články (jak je izolovat proti vlhkosti)
• Cena balančních modulů pro velké nabíjecí proudy (až 20A), možná i nutnost speciálního solárního regulátoru.
• Lze je sice vybít až na 20% své kapacity, ale pokud by se šlo o trochu níže, tak se nenávratně poškodí.
• Cena

Pro srovnání z 60Ah baterie LiFePo, dosáhneme přibližně stejného výkonu jako z olověné baterie o kapacitě 230Ah, samozřejmě při korektním užívání obou baterií. Olověná však krátkodobě může poskytnout větší výkon, LIFePo nikoli! Domnívám se však, že tyto baterie mají velkou budoucnost a nevylučuji, že se v budoucnu k této technologii vrátím, pokud bude přímo solární regulátor, včetně balančních obvodů na trhu.

Solární regulátory nabíjení MPTT

I když se to nezdá, tak solární panel vyrobí poměrně velký proud, kolem 8A. Baterii proto nelze připojit přímo k solárnímu panelu. Neřízené nabíjení by ji mohlo poškodit. Proto se používají solární regulátory, které hlídají stav baterie a nabíjení náležitě řídí. Existují dva typy regulátorů, a to jednodušší PWM a druhý složitější a také dražší MPPT. Rozdíl mezi oběma regulátory lze názorně popsat na principu řeky a přehrady na ní. Elektrické napětí je nadmořská výška nádrže, výkon její objem a proud je vlastně průtok řeky. Regulátor PWM pouze reguluje proud do baterie, ale pokud je slabá intenzita osvětlení, tak je napětí malé a proud do baterie neteče. Dochází tak k vyrovnání hladin obou nádrží. Regulátor MPPT umí měnit i napětí ze solárního panelu, a pokud je napětí malé, tak se zvýší, aby i malý proud mohl dobíjet akumulátor. Rozhodl jsem se proto použít MPPT regulátor. Ceny se pophybují ve velkém rozsahu od několika tisíc korun po desetitisíce. Samozřejmě nabídka z Číny od firmy Epsolar je dobrým kompromisem mezi kvalitou a cenou. Jejich modely Tracer se vyrábějí v několika výkonových variantách, liší se zejména maximálním povoleným vstupním napětím, ale také výkonem, který dokážou přenést do baterií. Pokud uvažujeme o systému s palubním napětím 12V, musíme volit výkonnější regulátor.

• POZOR na Wp výkonové přetížení zařízení, součtový výkon připojených fotovoltaických modulů nesmí překročit hodnotu uvedenou na štítku regulátoru podle zvoleného bateriového-systémového napětí! Je třeba opět počítat i s teplotní závislostí výkonu daného panelu. V chladném počasí panely dodávají vyšší výkon. Všeobecně se doporučuje při instalaci zvolit součtový max. výkon FV panelů cca o 10% nižší než je štítkový výkon nabíjecího regulátorů.
• POZOR na Voc napětí modulu při otevřeném okruhu. Tento problém nastává zejména po rozednění v zimním období, než začne/nastartuje nabíjecí regulátor pracovat/zatěžovat fotovoltaický modul, DC napětí modulu roste (Voc)! Pečlivě prostudujte datový list modulu, teplotní charakteristiku. Udávané hodnoty Voc modulů všeobecně platí pro teplotu modulu 25°C.
• POZOR na dostatečnou kapacitu (Ah) aku-banky Kapacita akumulátoru musí odpovídat max. nabíjecímu proudu nabíjecího regulátoru (pokud je instalován max. povolený Wp fotovoltaických modulů podle hodnoty štítku nabíjecího regulátoru). Příklad: instalovaný výkon 1000Wp (4. moduly x250Wp), regulátor Tracer 4210 s max. nabíjecím proudem 40A, doporučená aku-banka s minimální kapacitou 400Ah (8x100Ah zapojeno sério-paralelně). Pokud bude instalována menší kapacita aku-banky, hrozí přebíjení zejména při hlubokém vybití aku-banky a následné poškození drahých akumulátorů.

Připojení regulátoru:
Regulátor má vypínatelný výstup (LOAD), který respektuje stav baterie a pokud poklesne svorkové napětí pod určitou mez, tak vypne. Výstup je však omezen na 20A, a tak není povoleno na výstupní svorky připojovat spotřebiče s velkým nárazovým proudem, jako jsou motory nebo měniče.

1) připojte zátěž (spotřebiče), pokud budete používat řízený výstup LOAD, pozor na max. proudový odběr pro daný typ regulátoru. Na svorky LOAD se nesmí připojovat DC-AC měniče včetně problémových spotřebičů, které způsobují napěťové a proudové špičky.
2) připojte nabíjecí regulátor k baterii, aby si regulátor zjistil/změřil bateriové-systémové napětí (baterie se nesmí zapojovat, vyměňovat v systému za provozu systému). Systémové/ bateriové napětí je uvedeno na štítku regulátoru, toto napětí udává max. možný instalovaný výkon (Wp) fotovoltaických modulů (uvedeno v přiloženém manuálu nabíjecího regulátoru).
3) připojte zastíněný (kartonem, plachtou) fotovoltaický modul, abyste zamezili jiskření-oblouku na DC svorkách regulátoru. Toto jiskření může okamžitě zničit regulátor

Nikdy neodpojujte baterii a modul za provozu, hrozí okamžitá destrukce zařízení, používejte pouze zdravé, prověřené baterie. Baterie s poškozeným článkem ihned vyřaďte z provozu. Nastavte pomocí programovacího tlačítka typ akumulátoru, popřípadě teplotní kompenzaci nabíjení.

Solární panely:

Solární panely na bázi křemíku lze rozdělit na dva typy, a to monokrystalické a polykrystalické. Polykrystalické panely jsou rozšířenější, a to díky nižší ceně, za to mají oproti monokrystalickým nižší účinnost, ale zase nejsou tolik citlivé na přesné nasměrování ke slunci. Do našich končin se celkem hodí. Každý solární panel je teplotně závislý. S teplotní závislostí je třeba počítat při návrhu systému, neboť rozsah teplot je značný.

Teplotní koeficient napětí naprázdno: -0,34%/°C
Teplotní koeficient proudu nakrátko: +0,06%/°C
Teplotní koeficient výkonu: -0,43%/°C

Ačkoli s klesající teplotou se i snižuje proud panelu, tak napětí panelu roste a s ním i výkon. Změna proudu je zanedbatelná, ale s hodnotou napětí naprázdno je třeba počítat při návrhu systému. Panel, který dává za letního počasí 45V, může při teplotách kolem -20°C vyrábět 54V, Pokud zapojíme oba panely do série k regulátoru se vstupním napětím 100V, hrozí poškození solárního regulátoru. Při teplotách kolem 0°C může být nárůst výkonu panelu o 17%.

Na stránkách společnosti JRC jsem provedl výpočet odhadovaného výkonu pro naši lokalitu a konfiguraci solárních panelů. Výsledek je k nahlédnutí zde. Odhadovaný denní výkon pro letní měsíce je kolem 900Wh. Samozřejmě jedná se o ideální podmínky, kdy je slunné počasí, a sklon panelů optimální. Při realizaci jsem použil výkonnější panel, ale sklon panelu je stejně strmý jako střecha, kolem 58°na místo ideálních 35°. Přesto lze odhadovaného výkonu dosáhnout i za těchto podmínek.

Výkon panelu s ohledem na jeho sklon a orientaci, bílé pole značí naše řešení

Vliv sklonu panelu na výkon pro jednotlivé měsíce v roce

Výpočet solární elektrárny:

• Pro dlouhou životnost Pb baterií je vhodné je vybíjet o 15% až 20% z celkové kapacity
• Nabíjecí proud nesmí překročit 1/10 kapacity trakčního Pb akumulátoru. Pro LiFe akumulátor platí 0,5C.
• FV panely dimenzovat tak, aby nepřebíjely akumulátory, systém musí být vyvážený.
• Pro větší odebíraný výkon volit palubní napětí 24V, je to výhodnější z hlediska regulátoru, průřezu vodičů, ale i jiných komponent.
• Panely nemusí mít orientaci jen na jih, někdy se volí při použití více panelů orientace východ - západ, tak aby po celý den byla zajištěna dodávka proudu.

Ze všeho nejdříve přistoupíme k odhadu denní spotřeby. Hlavním předpokládaným spotřebičem bude termoelektrická chladnička. Dle parametrů výrobce má chladnička příkon při 12V napájení 46W. Denní spotřeba však bude velmi proměnná na denní teplotě, a tak se dá předpokládat následující schéma využití:

Spotřebu chladničky pak spočítáme:

Při odhadu spotřeby chladničky jsem byl příliš kritický, v praxi dosahuje denní spotřeby kolem 300Wh. Ke spotřebě připočteme i energii, potřebnou na svícení, zhruba 30Wh. Celková spotřeba pak bude 600Wh. Nyní přistoupíme k výpočtu ztrát. Ztráty musíme předpokládat na vedení, regulátoru MPPT a v samotném akumulátoru.

Ztráty v regulátoru MPPT, odhadujeme na 5%:

Ztráty v akumulátoru uvažujeme kolem 10%:

No a ztráty na vedení lze snadno spočítat, jsou kolem 3%:

Výkon, který je třeba vyrobit a dodat má hodnotu 724Wh. Na základě tohoto výkonu vybereme správnou kapacitu akumulátoru. Pro dlouhou výdrž baterií je třeba, aby tato spotřeba činila cca 20% kapacity baterie (platí pro trakční Pb baterie).

Při systémovém napětí 12V by byla kapacita baterie 300Ah. Pokud by se použila baterie s kapacitou 200Ah, naše zátěž by vybíjela akumulátor z 30%. I tato hodnota je pro trakční akumulátor možná a vzhledem k četnosti použití několik týdnů v roce, lze použít i akumulátor s kapacitou 200Ah.

Regulátor vybíráme hlavně s ohledem na výkon, kterým potřebujeme nabíjet baterii. Vhodný dobíjecí proud je 1/10 kapacity baterie. To znamená, že pro baterii s napětím 12V a kapacitou 200Ah, bude proud 20A, což je 240W. Z tabulky výrobce Epsolar je zřejmé, že výběr se musí ubírat modelem 3215BN a výše. Model 2215 nemá dostatečnou rezervu výkonu i s ohledem do budoucna a hlavně ne k výkonu FV panelu. Tam je třeba zohlednit i jejich teplotní závislost a panely s 250Wpp nebo 300Wpp nelze k takovému regulátoru připojit. K regulátoru tedy volíme vhodný panel, který pokryje řádné dobíjení akumulátoru.

Schéma zapojení:

Konstrukční poznámky:

Solární panel je umístěn na jižní straně střechy, odklon od jihu je cca 10° na západ. Elektrický proud z panelu je sveden vodiči o průřezu 6mm2 do sklepa chaty, kde se nachází rozvaděč, regulátor a baterie. Baterie sedí na vyvýšeném soklu, aby bez újmy vydržela drobnou záplavu ve sklepě. Komponenty s určitou mírou rizika jsou umístěné v nehořlavém sklepu objektu. Sklep je poněkud vlhký, a tak elektrické součásti jsou zabudované ve vodotěsných krabicích s krytím IP56 a IP65. Zatěsnění však nesmí být ledabylé, a tak je třeba namontovat i vodotěsné průchodky s gumovým těsněním, a pro jistotu vše přitěsnit silikonem, včetně kabelových průchodů a montážních děr. Rozvaděč lze otevřít, ale jen po nezbytně dlouhou dobu. Elektrický proud je pak vyveden dvěma páry kabelů do rozvodnice na verandu a pak jeden pár pokračuje do objektu chaty. V chatě je umístěná další rozvodná krabice, která obsahuje jednu autozásuvku, nabíječku USB na mobilní zařízení a 6-ti kanálový spínač světel s bezdrátovým ovládáním. Lze tak rozsvěcet až 6 samostatných okruhů. Na verandě je rovněž instalována autozásuvka, a to ve dvojitém provedení s gumovou krytkou proti vlhkosti.

Výhody:
• Mimo objekt chaty
• Chladné a stálé klima pro uložení baterie, elektronika se dobře chladí
• Minimální riziko požáru

Nevýhody:
• Velmi vlhké prostředí
• Strmý sklon panelů, který koresponduje se sklonem střechy

Modul spínání světel je vybaven bezdrátovým přijímačem 434MHz, který pomocí MOS tranzistorů spíná jednotlivé okruhy. S ohledem na chlazení je povolený proud každé větve do 1A.

 

Ovládání systému:

• Pozor solární panel je neustále pod napětím! Nikdy nesmíme odpojovat pojistky F1, F2 za plného provozu.
• Pozor neodpojovat baterii za provozu systému! Nevypínat jistič J1!
• Solární systém je konstruován na nepřetržitý provoz, vypínáme pouze jistič J2, vše ostatní ponecháme zapnuté!

Postup spouštění systému:
1) Všechny jističe musí být vypnuté a pojistky vyjmuté z odpojovače
2) Připojit svorky na baterii, pozor na polaritu, červený kabe na (+) pól baterie a modrý na (–) pól.
3) Nahodit jistič J1 a zkontrolovat na displeji MT50, že solární regulátor nastartoval. Regulátor si sám detekuje napětí baterie (12V nebo 24V)
4) Počkat na večer, nebo zakrýt panel kartonem
5) Vložit trubičkové pojistky do odpojovače a připojit FV panel k systému
6) Zkontrolovat na displeji, že je panel připojen
7) Nahodit jistič J2

Postup vypnutí (z důvodu údržby nebo výměny baterie):
1) Vypnout spotřebiče a shodit jistič J2.
2) Zastínit FV panel, případně počkat na noc, kdy panel dodává minimální proud
3) Vypnout pojistkový odpojovač a vyjmout pojistky F1 a F2
4) Odpojit jistič J1
5) Odpojit svorky baterie

Ovládání panelu MT50 – nastavení solárního regulátoru:

Ovládací panel MT50 se prodává samostatně, ale je nedělitelnou součástí solárního regulátoru. Bez tohoto panelu nelze ani regulátor spustit.

Má řadu užitečných funkcí:
• Přehledný displej, který ukazuje názorně spotřebu a výrobu elektřiny (škoda, že neumí zároveň zobrazit čas)
• Pamatuje si minimální napětí baterie, lze zpětně analyzovat, zdali nastala porucha (jen pro jeden den)
• Vypočítá, kolik bylo vyrobeno a zároveň spotřebováno proudu (zobrazí jen pro jeden den nebo za celý měsíc anebo celkem). Nemá paměť, ze které by se daly starší údaje načíst.

Ale také několik nedostatků:
• Nedokáže mít trvale zapnuté osvětlení displeje.
• Nepraktické zapínání / vypínání výstupu.
• Po odpojení akumulátoru se námi zvolené nastavení vymaže!

Podrobné nastavení pro gelovou baterii lze nastudovat v tomto dokumentu.

Způsob nabíjení baterií:

Solární regulátor Epsolar byl primárně navržen pro nabíjení olověných akumulátorů. Má však možnost nastavení prahu napětí, tudíž by šel použít i pro baterie s lithio-iontovou technologií. Avšak pozor na balancování jednotlivých článků, to již nepohlídá!

Nabíjení baterie je čtyřstupňové. V první fázi (bulk) teče plný proud ze solárního panelu do baterie, dokud baterie nedosáhne napětí 14,2V (gelová baterie, řádek 6 v tabulce). Proto je třeba správně dimenzovat výkon solárních panelů, aby nebyl překročen limit proudu baterie (1/10 z kapacity baterie). Pak regulátor přechází do režimu udržování konstantního napětí a setrvává po dobu 2hodin. Tím je zabráněno přehřátí baterie a tvoření plynů. Následuje fáze fluktuace náboje, kdy se sníží napětí na 13,8V, řádek 7 a baterie se udržuje malým napětím a proudem. I v tomto režimu je možné odebírat proud z baterie do zátěže. Pokud napětí klesne pod hodnotu 13,2V, řádek 8, přejde regulátor zpět do režimu nabíjení. Režim vyrovnání náboje baterie (equalize) je vhodný pouze pro baterie s kapalným elektrolytem a nesmí být použit pro gelové baterie. Elektrolyt se promíchá, a tím se vyrovná náboj v baterii. Vyrovnání napětí a navýšení náboje neprobíhají neustále v procesu plného nabití, aby se zabránilo přílišné tvorbě plynu nebo přehřátí baterie.

Měření výkonu:

Ačkoli je systém vybaven přehledným ovládacím panelem, tak zobrazené údaje musíme brát s patřičnou rezervou. Někdy se totiž může zdát, že panel dodává málo výkonu, což je to dáno tím, že je baterie plně nabitá nebo odebíráme málo proudu. Pro objektivní měření je třeba baterii částečně vybít a systém řádně zatížit a hlídat napětí, aby nepřekročilo 13,8V. Ideálně držet nabíjení v režimu "bulk".

Graf zobrazuje téměř ideální průběh výkonu, během slunného červencového dne s maximální hodnotou 220W. Pokud je deštivé nebo zamračené počasí, tak hodnota výkonu panelu nepřesáhne 30W. Podzimní slunce nemá takovou sílu a maximální výkon dosahuje 120W při bezmračné obloze. 

Závěr:

Solární elektrárna zatím funguje bez větších zádrhelů. Největší komplikací je vlhký sklep chaty, kvůli kterému jsem umístil veškeré komponenty do vlhku-těsných skříní s krytím IP56 a IP65. Čas prověří odolnost tak drsného prostředí. Chata je umístěna v hlubokém údolí u řeky, slunce vstává až kolem půl deváté (červenec, srpen). Časem musíme počítat s tím, že na západní straně chaty vyroste les, který spadl během vichřice v roce 2005. Stromy nyní mají výšku do 5-ti metrů, ale časem budou vrhat stín, a tak sníží výkon elektrárny. Solární panel je po východu slunce asi 20 minut částečně stíněn komínem. Panely jsem umístil co nejvýše a nejblíže k hřebenu střechy, abych eliminoval vliv okolních a budoucích vzrostlých stromů. Sklon panelů není ideální (37°), ale z praktických a estetických důvodů koresponduje se sklonem střechy (57°). Během provozu je třeba počítat s tím, že během slunných dní je výkon panelu dostatečný na provoz spotřebičů a dobíjení baterie, vyrobí se více než 1kWh, ovšem za deštivého počasí, kdy je slunce zahaleno mraky, je úhrnný denní výkon jen 100Wh, tudíž spotřebiče běží na baterii. Proto je vhodné velké odběry energie plánovat s ohledem na počasí. Je lépe nabíjet baterie do počítačů nebo sekačky během dne ze solární energie, nežli přes noc z baterie.

Zajímavé odkazy:

Ostrovní solární elektrárna, pěkný popis: http://www.deramax.cz/ostrovni-fotovoltaicka-elektrarna-serial-clanku

Výpočet parametrů solárního panelu: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Solární elektrárna LiPOFe: http://pavelrichter.net/2012/04/maly-fotovoltaicky-ostrovni-system-akumulator-a-uschova-energie/

Hliníkové profily pro solární panely: http://www.ehlinik.cz/hlinikove-profily-uchytky-pro-fotovoltaicke-solarni-panely-konstrukce

Solidní eshop: http://www.solar-elektro.cz/index.php

CL autozásuvky: http://www.autoprofi.cz

 

Fotogalerie:

téměř vodotěsný rozvaděč detail rozvaděče
vnitřní zapojení rozvaděče solární regulátor s rozvaděčem
detail prostupu kabelů se silikonem vnější rozvodnice
vnější rozvodnice vnitřní rozvodnice se spínačem světel
detail spínače světel ovládací panel MT50

  

 
     
                  (c) 2008 Microhead, resolution 1280x1024, optimized for Internet Explorer and Mozilla Firefox